Artikelserie

Her finder du vores nyhedsbrevsarkiv, så du i ro og mag kan læse eller genbesøge flere af vores nyhedsopslag.

Nye tendenser i 2024

Januar er efterhånden blevet synonymt med stilhed i mødebranchen. Sådan har det historisk set også set ud for os i DGI Byen. Det er en måned, vi bruger til at lade op efter en juleperiode fyldt med travlhed.

I år har vi været stolte værter for over 8000 glade gæster til julefester. Og selvom vi forventede en langsom start på året, var vi klar til at tage vores arbejdsuniformer på igen, kokkenes knive blev slebet, og vi var tilbage med fuld kraft i årets første måned.

Vi kan tydeligt se, at nye tendenser indikerer et markant skift i det fælles narrativ om, at januar er en langsom måned i branchen. Tidligere tøvede virksomheder og organisationer med at afholde begivenheder i januar grundet forskellige faktorer, herunder budgetbegrænsninger, træthed efter ferien og uforudsigelige vejrforhold. Deltagelsen i denne periode har ofte været lavere sammenlignet med andre måneder, hvilket har ført til bekymringer om investeringsafkastet for at afholde begivenheder i denne periode.

Vi kan dog forvisse om, at mødebranchen oplever en transformation lige for tiden. I vores forsøg på at være en sparringspartner for vores kunder og hjælpe dem med at organisere deres arrangementer, har vi fundet ud af, at følgende faktorer er blandt nøglefaktorerne bag forandringen – og det er ligeledes faktorer, der går allermest igen, når vores kunder booker et arrangement hos os:

1.    Strategisk planlægning: Virksomheder anvender mere strategiske tilgange til planlægning af begivenheder, da de erkender vigtigheden af at udnytte begyndelsen af året til at sætte tonen for deres årlige agendaer. At afholde konferencer i januar giver organisationer muligheden for at tilpasse deres mål, dele indsigter og kickstarte initiativer for det kommende år.

2.    Fleksibilitet og fjerndeltagelse: Fremkomsten af virtuelle og hybride begivenheder har revolutioneret den måde, konferencer bliver afholdt på. Vi oplever, at deltagere kan være med i begivenheder fra hvor som helst i verden, fordi online platforme giver fleksibilitet. Og det reducerer virkningen af rejsebegrænsninger og vejrrelaterede forstyrrelser. Denne anderledes form for tilgængelighed har banet vejen for en mere inkluderende tilgang til planlægning af møder og konferencer, og det er med til at få organisationer til at tænke en ekstra gang over, om det nu alligevel ikke er en god ide at afholde begivenheder i januar trods historikken.

3.    Mulighed for netværk: Januar byder på en unik mulighed for netværk og relationsopbygning under møder konferencer. Med færre konkurrerende begivenheder i kalenderen har deltagerne mulighed for at engagere sig dybere med talere, udstillere og meddeltagere. Et afslappet miljø fremmer meningsfuld relations- og samarbejdsdannelse, og det er ligeledes med til at drive innovation og vækst inden for diverse industrier.

4.    Budgetoptimering: Da virksomheder prioriterer generel effektivitet og omkostningseffektivitet, kan det medføre tydelige besparelser at afholde arrangementer i januar. De konkurrencedygtige priser, der tilbydes i denne lavbelastningsperiode, giver organisationer mulighed for at maksimere deres budget uden at gå på kompromis med kvalitet eller faciliteter.

5.    Sæsonbestemte temaer og indhold: Ved at omfavne det nye års særlige ånd kan organisationer, der afholder møder og konferencer i januar, udnytte sæsonbestemte temaer og indhold til at engagere deltagerne og inspirere til handling. Begivenheder får større mulighed for at fange det nye års momentum og levere værdifuld indsigt og oplevelser. For lad os være ærlige, vi bliver alle lidt mere håbefulde og beslutsomme, og vi genvinder vores energi i starten af et nyt år.

I løbet af de sidste par år har vi set og oplevet, at opfattelsen af januar som en stille måned i mødebranchen er i gang med at forandre sig. Og vi er helt klar.
 

En kulinarisk rejse til Valhalla

En kulinarisk rejse til Valhalla 
DGI Byen har for nylig haft fornøjelsen af at være vært for et eksklusivt event i samarbejde med Relais & Châteaux, som er en international sammenslutning af selvstændige luksushoteller, vinslotte og -restauranter. Eventet, som tiltrækker en imponerende forsamling af medlemmer og leverandører fra hele verden, bliver afholdt i et nyt land hvert år, og i 2023 var turen kommet til Danmark. Opgaven fra kunden var at skabe en gastronomisk aften i topklasse ud fra et tema, der repræsenterede Norden og nordens mytologi. Det resulterede i en flot og festlig aften med nordiske råvarer og vikingetema.

Hør vores chefkok og F&B Development Manager Jesper Sørensen fortælle, hvordan hele teamet forberedte sig til dette enestående arrangement.

Hvordan forbereder man sig til et sådant eksklusivt event?
Jesper: Det at DGI Byen – herunder Øksnehallen vandt denne opgave, er i sig selv noget, vi er både stolte og beæret over. Det er en kæmpe tillidserklæring, når store internationale eventbureauer og internationale virksomheder vælger at lægge alle deres æg i vores kurv. Selvom vi har leveret på dette eksklusive niveau ved flere lejligheder de forgangne år, var det en faglig udfordring, som vi gik til med stolthed og respekt.
Opgaven fra Relais & Châteaux var at indramme Norden og vores historie, og efter et oplæg fra kunden udviklede vi en kulinarisk vikinge menu. Det første, vi gik i gang med, var at finde af, hvad vikinger egentlig spiste. Og så gik vi i gang med at eksperimentere med braisering af kød i både mørkt og lyst øl for at finjustere vores retter og menuen. 

Hvordan imponerer man en forsamling af gæster med så høj gastronomisk ekspertise?
Det er jo en fantastisk udfordring, men egentlig er det ikke så kompliceret. Man imponerer ved stringent at holde sig til temaet og konceptet samtidig med, at man leverer noget, man selv ville blive begejstret for at få serveret. Vores fokus var at skabe en autentisk oplevelse, der gav gæsterne en oplevelse af en udsøgt middag fra vikingetiden. 
Hvad var tanken bag menuen?
Tanken var at indfange følelsen af at deltage i en stor vikingefest i Valhalla i den unikke atmosfære i Øksnehallen. Menuen skulle være autentisk med fokus på førsteklasses råvarer, smag og æstetik, der harmoniserede med resten af udsmykningen og skabte en fantastisk helhedsoplevelse. At dømme efter stemningen på aftenen, så lykkedes det i høj grad! Det blev selvfølgelig også hjulpet godt på vej med en kreativ indretning af Øksnehallen med levende fakler, pelsskind og mange andre vikingeartefakter.

Kan du dele nogle højdepunkter fra menuen med os?
Klipfisken indgik som en del af tre forretter og vi er stolte over den fordi det var et produkt som også eksisterede i vikingetiden og fordi den var velsmagende og flot med friteret spaghettitang og ørredrogn på toppen! Marvpibe ben var til braiseret kalveskank i mørk Mjød og var en del af to slags kød til hovedretten.
En anden succes var de let brændte gulerødder i forskellige farver, der blev anrettet rustikt. Det så virkelig flot ud og smagte godt.

Hvad håber du, gæsterne tager med sig fra denne oplevelse?
Jeg håber, at de har haft lige så stor fornøjelse med at spise maden, som vi har haft med at lave den. Vi ønsker altid at imponere vores gæster med en gastronomisk oplevelse, der matcher niveauet på gode restauranter, uanset arrangementets størrelse og hvilke gæster, der kommer. 
Hvad har tilbagemeldingerne været?
Vi har kun modtaget positiv feedback, og atmosfæren under arrangementet var som i Valhalla - fyldt med liv og glæde. De tilbagemeldinger, vi har fået indtil videre, har været yderst positive, så vi er meget tilfredse med det arrangement, vi leverede i Øksnehallen. 
 

Bæredygtige og vegetariske retter skræddersyet til et stort event

Vi har haft fornøjelsen af at arbejde med UIA World Congress of Architects 2023 om en stor kongres i Øksnehallen med temaet "Sustainable Futures – Leave No One Behind"

I DGI Byen arbejder vi kontinuerligt på at motivere til en sundere hverdag for de gæster, der besøger alle vores faciliteter. Derfor var det et lykketræf at få en opgave fra en international kunde, der ønskede sig en vegetarisk og bæredygtig festmenu, som kunne vise gæsterne at selv uden kød på menuen, kan man stadig få en smagfuld og inspirerende middag med masser af sunde proteiner og smukke anretninger.

En anden spændende udfordring vi fik var, at finde løsninger der kunne minimere spild under eventet og bringe CO2-aftrykket til et minimum ved at genbruge så meget som muligt. Borddekorationerne var f.eks nøje udvalgt, og for at begrænse spildet blev det i stedet for klassikse blomster til smukke urter i genbrugspapir, som selvfølgelig blev genanvendt i vores køkken efter arrangementet. 

Menuen
For vores kunde CAP Partners, som var kongressens PCO, har maden topprioritet hos stort set alle virksomheder de arbejder med. Det forventes mere end før, at der er taget stilling til bæredygtighed, og især de kødfrie menuer trækker opmærksomhed under planlægningen. 
Vores super stærke Innovationslab tog udfordringen op, og med tomaten i fokus udviklede vi sammen med kunden en menu som bl.a. bød på forretteer som braiseret stilktomat, dildsyltet grøn tomat, salsa-fresca på grønne tomater, tørret tomat, samt geleret tomat coulis. Udover at være det smukkeste skue var det fantastisk smagfuld oplevelse.

I DGI Byens konferencekøkken tester vi hver dag nye retter, og vores konference menuer er med tiden blevet til et sandt overflod af grønne og energigivende frokost- og middagsserveringer.

Vil du vide mere om mulighederne for en lidt grønnere menu til jeres næste event, kan du kontakte vores booking på 3329 8060 alle hverdage kl. 09-16

Festlig fejring af Pharmadanmarks første 150 år

Pharmadanmark, som er en fagforening for ledere og ansatte i life science-sektoren, havde i oktober valgt DGI Byen som venue for fejringen af deres første 150 år. Det blev til en utrolig festlig jubilæumsfest i CPH Conference, hvor der blev serveret højtbelagte hotdogs i både den ’gammeldags’ stil, men også med kylling og i vegetarudgaver til de sultne foreningsfolk. Tørsten blev bl.a. slukket med øl fra Amager Bryghus, som var specialbryggede til Pharmadanmark.

Det store, nyrenoverede foyer-område i konferencecenteret summede af liv og glade dage, og mens sulten og tørsten blev slukket, fik de fremmødte fik bl.a. en hilsen fra sundhedsministeren, før komikeren Lasse Rimmer sluttede aftenen med en række velplacerede jokes.

Kunne I tænke jer, at høre mere om et skræddersyet event som dette, så tag endelig fat i os på  T: 3329 8060.

Nye hotelsuiter til internatophold

For også at gøre det endnu mere attraktivt at overnatte i forbindelse med fx konferencer og møder, er vi i færd med at lægge sidste hånd på to flotte og nye suiter på toppen af vores CPH Hotel.
Beliggende et stenkast fra Hovedbanegården og omgivet af Københavns bedste seværdigheder, tilbyder de nye suiter ekstra meget plads og en fantastisk udsigt over Vesterbro og København K.

Vi glæder os til at slå dørene op for helt nyistandsatte Juniorsuite og Mastersuite på hotellets øverste etage, som kombinerer luksus, komfort og sundhed, og er en særlig tilføjelse til DGI Byens hoteltilbud.
Hver detalje, fra møbler til egne træningsgimmicks i suiten, er nøje udvalgt og specialdesignet for at sikre den højeste komfortstandard.

Alle gæster på CPH Hotel, og dermed også i de nye suiter, har samtidig gratis adgang til bl.a. vores flotte, nyrenoverede Vandkulturhus samt en række andre faciliteter i DGI Byen. Hold øje med vores hjemmeside hvor vi snart kommer med en åbningsdato og mange flere flotte billeder!

Opskrift til varm vegansk chokolade

En varm chokolade (vegansk)
Glæd dig til en varm, fløjlsblød, sød og krydret kop chokolade! Især dejlig at varme sig ved om vinteren, men den fungerer også resten af året!

Ingredienser til en stor kop:
360 ml usødet sojamælk (eller anden plantebaseret mælk)
50 g hakket mørk chokolade (husk du også kan vælge chokolade uden mælk)
13 g (hollandsk) kakaopulver
14 g sukker
6 g frisk ingefær i skiver
3 kanelstænger
6 knuste kardemommefrø
4 hele kryddernelliker
1 knivspids cayennepeber (valgfrit)


Valgfrie toppings
Kanelstang som rørepind
Chokoladespåner - revet på rivejern
(Vegansk) flødeskum

Tilberedning:
Tilføj alle ingredienserne i en gryde ved mellem til høj varme, indtil det simrer og rør rundt for at undgå, at det brænder på.
Når det er varmt, hældes indholdet i en sigte og serveres i dine yndlingskrus!

TIP til en værtindgave!
Tilbered de tørre ingredienser og kom dem i en lille pose med et flot bånd. Tilføj en seddel med opskriften og serveringsforslag på.