Artikelserie

Her finder du vores nyhedsbrevsarkiv, så du i ro og mag kan læse eller genbesøge flere af vores nyhedsopslag.

Sommerfester og trends

Er jeres sommerfest på plads?
I kalenderen skriver vi forår, dagene bliver længere og de lune danske sommeraftener står for døren. Kalenderen kalder også på planlægning af firmasommerfesten, som fejrer at årets første halvår, er vel overstået.
Det mærker vi også i DGI Byen, hvor især vores udendørs områder kommer i spil, når der skal planlægges. Der skal være loungestemning under trætoppe eller cocktails med udsigt over Vesterbros tagrygge.

Både ved små firmaevents og de helt store begivenheder ser vi en stigende interesse for det grønne og vegetariske køkken, som vi har specialiseret os i.
Derfor skaber vi menuer, der ikke kun imponerer smagsløgene, men også øjnene, og som løfter festen til nye højder. Dette gør vi ikke blot med henblik på en mere bæredygtig agenda, men også fordi smagsoplevelsen på hver eneste tallerken bliver endnu mere intens.

Vores muligheder spænder vidt - fra vores urbane tagterrasse til en afslappet fest i Vestauranten med den autentiske Kødbyen-stemning eller til det store glamourøse arrangement i Øksnehallen. Uanset hvilken slags sommerfest I drømmer om, er vi klar til at omsætte jeres vision til virkelighed, og vi drømmer gerne med jer.

Her deler vi nogle af de aktuelle trends vi oplever, der i 2024 sætter ramme om sommerfesterne i DGI Byen.

Den grønne bølge:
Med øget opmærksomhed på miljøvenlighed og en sundere livsstil omfavner vi vegetarmenuerne som mere end blot et kostvalg. Udover at tilbyde gæsterne alternativer til traditionelle serveringer, handler det for mange virksomheder også om at tage et standpunkt for et bæredygtigt og et mere bevidst forbrug. I vores køkken arbejder vores kokketeam kontinuerligt med innovative vegetariske menuer, når det er på ønskelisten. Vi holder af at fejre årstidens friske råvarer og smagsnuancer, og vi får heldigvis masser af anerkendelse fra vores mange gæster.

Kreative koncepter: Sommerfester er en hyldest til sæsonens ånd, og vores team er eksperter i at skabe kreative temaer inden for dekoration og underholdning. Uanset om det er en urban streetfood-festival eller en elegant fest med vintage-cocktails, tilføjer vores temabaserede arrangementer et uundgåeligt lag af spænding og socialt engagement for vores gæster. Her er det kun fantasien der sætter grænser.

De gode oplevelser: Sommerfester handler ikke kun om at nyde god mad – de handler også om at skabe uforglemmelige øjeblikke, der sætter sig fast i erindringen hos vores teams og kolleger. Årets sommerfester drejer sig om interaktive oplevelser, der fanger og glæder jeres medarbejdere.  Vi oplever en stor interesse for brug af interaktive elementer såsom fotobokse, DIY-hydrerings hubs og masser af liveoptrædener, der holder gæsterne underholdt og engageret gennem hele eventet.
Med andre ord afspejler de hotteste begivenhedstrends til sommerfester en perfekt blanding af kreativitet, bæredygtighed og et ubestrideligt skift i retning af vegetarisme, der er lige så smagfuldt som det er fremsynet. Ved at bruge de levende farver og nærende smag fra plantebaseret køkken, omfavner vi den grønne scene med åbne arme og tilbyder vores kunder uendelige muligheder for at glæde gæster og løfte deres arrangementer til nye højder

Sidst men ikke mindst

Uanset det danske sommervejr: Når solen skinner er udendørs arrangementer i høj kurs til sommerfesterne. Det gør den ofte i vores erindring, men vi ved, at det kan gå mange veje på selve dagen. Derfor skal der altid være et alternativ til jeres event, som er en kombination af at være ude og inde på samme tid. Husk derfor de store parasoller på terrassen eller slå et telt op, som kan åbnes hvis solen skinner. Muligheden for at mærke den danske sommer uanset vejret.
 

Skab hensyn og plads til alle - gode råd fra en arrangør

Isabella Frederikke Øllgaard står bag den årlige, nationale alkoholkonference om alkoholbehandling og -forebyggelse i DGI Byen:

”Der skal bare være flere muligheder at vælge mellem og ikke et enkelt kedeligt, alkoholfrit alternativ.”

Servering af alkohol ved arbejdsrelaterede og sociale arrangementer er altid et interessant diskussionsemne, når planlægningen går i gang. Det gælder også hos Alkohol & Samfund, når de afholder deres årlige konference. Hør arrangør Isabella Øllgaards erfaringer og råd til, hvordan man laver et arrangement, hvor hovedfokus er på lækre, alkoholfri alternativer, men hvor alkohol ikke er forbudt.

Hvert år samles fagfolk inden for alkoholbehandling og forebyggelse til Den Nationale Alkoholkonference arrangeret af Alkohol & Samfund. Her mødes fagfolk fra forskellige sektorer, der arbejder med alkoholbehandling og forebyggelse. Målet er at opdatere fagfeltet med den nyeste evidens og skabe et netværk for bedre videndeling.

Isabella Øllgaard, der er en af arrangørerne bag årets konference i CPH Conference i DGI Byen, har fortalt os om, hvordan man kan skabe festlige begivenheder med fokus på trivsel og inklusion samtidig med, at man respekterer individuelle valg om alkohol.

En pragmatisk alkoholpolitik
Isabella Øllgaard og hendes team har en pragmatisk politik for alkoholservering. Centralt for tilgangen er ambitionen om at skabe et rum, hvor alkoholen ikke er i centrum, hvor alle føler sig velkomne, og hvor individuelle valg respekteres:

”Vi serverer ikke alkohol til konferencemiddagen, men vores gæster kan selv købe drikkevarer med alkohol, hvis de har lyst til det, og vi har bemærket, at vores tilgang bliver godt modtaget. Mange tror, at vi er en afholdsorganisation, men det er vi ikke, og vores deltagere forstår, at vi ikke er en løftet pegefinger, men snarere en organisation, der prioriterer trivsel og inklusion,” fortæller hun.

Alkoholfri underholdning og inkluderende festligheder
En af de centrale elementer ved årets konference var en festaften, der blev indledt med en før-fest med et innovativt koncept af klubstemning og lækre alkoholfrie mocktails, som viste sig at være et hit blandt de deltagende:

”Vi lavede simpelthen en alkoholfri fest sammen med Hjalte Wieth, som er medstifter af Soundboks. Han står bag et koncept, der sætter fokus på, at man kan faktisk godt kan feste uden alkohol. Det foregår ved, at der var et kort oplæg før vi gik i gang.  Han fortalte lidt om konceptet og tog os med til foyeren, hvor der var en DJ, som satte gang i musikken, og alle dansede som var de på club. Derudover blev der serveret mocktails til forfesten,” fortæller Isabella Øllgaard, og fortsætter:

”Det var en stor succes, og det viste, at man kan have det sjovt uden alkohol. Det var en eye-opener for mange og en fantastisk ice-breaker allerede før middagen.”

Selvom alkoholfri alternativer som mocktails ikke nødvendigvis er påkrævet, understreger Isabella, at det er en måde at vise, at alle deltageres præferencer værdsættes, og at arrangementet sigter mod at skabe en festlig atmosfære, uanset valget om alkohol. Det er heller ikke arrangørens oplevelse, at den alkoholfrie politik påvirker aftenens stemning:

”Mange bruger alkohol til at løsne stemningen, men vores gæster kender vores tilgang til alkohol og ved, at vi serverer alkoholfrie alternativer. Det skaber faktisk en mere sammenhængende atmosfære og en følelse af fællesskab. Samtidig undgår vi drikkepres,” fortæller hun.

Implementering af en inkluderende alkoholpolitik
Isabella Øllgaard deler sine erfaringer og råd til andre arrangører, der ønsker at implementere en pragmatisk alkoholpolitik. Hendes råd er enkle:

”Mit råd er at inkludere alle og tilbyde et bredt udvalg af drikkevarer, også af de alkoholfri muligheder. Vær tydelig omkring politikken, men gør det muligt for folk selv at vælge. Det er en måde at vise, at vi værdsætter alle vores deltagere, og ønsker at give dem en god oplevelse. Det handler om at skabe et festligt og inkluderende miljø for alle, med eller uden alkohol.”

Læs mere om Alkohol & Samfund her: www.alkohologsamfund.dk
 

Nye mødetendenser i 2024

Første kvartal er efterhånden blevet synonymt med stilhed i mødebranchen. Sådan har det historisk set også set ud for os i DGI Byen. Det er en periode, vi bruger til at lade op efter en juleperiode fyldt med travlhed.

I 2023 var vi stolte værter for over 8000 glade gæster til alene til vores mange julefester. Og selvom vi forventede en langsom start på året, var vi klar til at tage vores arbejdsuniformer på igen efter ferien. 

Vi oplever at mødebranchen stadig er under en transformation i 2024. I vores arbejde med at være en mere engageret sparringspartner for vores kunder og hjælpe dem med at organisere deres arrangementer, har vi fundet flere faktorer der er skubber til nye tider. De faktorer der går allermest igen i de gængse men forgangne stille perioder over året, er følgende:

1.    Strategisk planlægning: Vi observere at flere virksomheder anvender mere strategiske tilgange til planlægning af begivenheder, da de erkender vigtigheden af at udnytte begyndelsen af året til at sætte tonen for deres årlige agendaer. At afholde konferencer i første kvartal giver muligheder for at tilpasse mål, dele indsigter og kickstarte initiativer for det kommende år.

2.    Fleksibilitet og fjerndeltagelse: Efterspørgslen af virtuelle og hybride begivenheder har revolutioneret den måde, konferencer bliver afholdt på. Vi oplever, at deltagere kan være med i begivenheder fra alle dele af verden, da onlineplatformene giver fleksibilitet. Denne anderledes form for tilgængelighed fra nær og fjern har banet vejen for en mere inkluderende tilgang til planlægning små som store firma arrangementer, og det er med til at få mange organisationer til at tænke en ekstra gang over, om det alligevel ikke er en god ide at afvikle events i de stille perioder.

3.    Mulighed for netværk: Vi ser også, at første kvartal byder på en unik mulighed for netværk og relations opbygning under mange firmaarrangementer. Med færre konkurrerende begivenheder i kalenderen har medarbejdere mulighed for at engagere sig med oplægsholdere, udstillere og andre deltagere. Et afslappet miljø fremmer meningsfuld relations- og samarbejdsdannelse, og det er også med til at drive innovation og vækst inden for mange virksomheder

4.    Budgetoptimering: Da virksomheder prioriterer generel effektivitet og omkostningseffektivitet, er der også penge at spare ved at afholde arrangementer i yderperioderne. De konkurrencedygtige priser, der ofte tilbydes, giver mange virksomheder mulighed for at maksimere deres budget uden at gå på kompromis med kvalitet eller faciliteter.

5.    Sæsonbestemte temaer og indhold: Ved at omfavne det nye års særlige ånd kan virksomheder, der afholder møder og konferencer i starten af året udnytte sæsonbestemte temaer og indhold til at engagere deltagerne og inspirere til handling. Anderledes indslag i mødeagendaen giver bedre mulighed for at blive i et nyt års momentum og levere værdifuld indsigt og oplevelser for deltagerne. For lad os være ærlige, vi bliver alle lidt mere håbefulde og beslutsomme, og vi genvinder vores energi i starten af et nyt år.

Vel mødt!

 

En kulinarisk rejse til Valhalla

En kulinarisk rejse til Valhalla 
DGI Byen har for nylig haft fornøjelsen af at være vært for et eksklusivt event i samarbejde med Relais & Châteaux, som er en international sammenslutning af selvstændige luksushoteller, vinslotte og -restauranter. Eventet, som tiltrækker en imponerende forsamling af medlemmer og leverandører fra hele verden, bliver afholdt i et nyt land hvert år, og i 2023 var turen kommet til Danmark. Opgaven fra kunden var at skabe en gastronomisk aften i topklasse ud fra et tema, der repræsenterede Norden og nordens mytologi. Det resulterede i en flot og festlig aften med nordiske råvarer og vikingetema.

Hør vores chefkok og F&B Development Manager Jesper Sørensen fortælle, hvordan hele teamet forberedte sig til dette enestående arrangement.

Hvordan forbereder man sig til et sådant eksklusivt event?
Jesper: Det at DGI Byen – herunder Øksnehallen vandt denne opgave, er i sig selv noget, vi er både stolte og beæret over. Det er en kæmpe tillidserklæring, når store internationale eventbureauer og internationale virksomheder vælger at lægge alle deres æg i vores kurv. Selvom vi har leveret på dette eksklusive niveau ved flere lejligheder de forgangne år, var det en faglig udfordring, som vi gik til med stolthed og respekt.
Opgaven fra Relais & Châteaux var at indramme Norden og vores historie, og efter et oplæg fra kunden udviklede vi en kulinarisk vikinge menu. Det første, vi gik i gang med, var at finde af, hvad vikinger egentlig spiste. Og så gik vi i gang med at eksperimentere med braisering af kød i både mørkt og lyst øl for at finjustere vores retter og menuen. 

Hvordan imponerer man en forsamling af gæster med så høj gastronomisk ekspertise?
Det er jo en fantastisk udfordring, men egentlig er det ikke så kompliceret. Man imponerer ved stringent at holde sig til temaet og konceptet samtidig med, at man leverer noget, man selv ville blive begejstret for at få serveret. Vores fokus var at skabe en autentisk oplevelse, der gav gæsterne en oplevelse af en udsøgt middag fra vikingetiden. 
Hvad var tanken bag menuen?
Tanken var at indfange følelsen af at deltage i en stor vikingefest i Valhalla i den unikke atmosfære i Øksnehallen. Menuen skulle være autentisk med fokus på førsteklasses råvarer, smag og æstetik, der harmoniserede med resten af udsmykningen og skabte en fantastisk helhedsoplevelse. At dømme efter stemningen på aftenen, så lykkedes det i høj grad! Det blev selvfølgelig også hjulpet godt på vej med en kreativ indretning af Øksnehallen med levende fakler, pelsskind og mange andre vikingeartefakter.

Kan du dele nogle højdepunkter fra menuen med os?
Klipfisken indgik som en del af tre forretter og vi er stolte over den fordi det var et produkt som også eksisterede i vikingetiden og fordi den var velsmagende og flot med friteret spaghettitang og ørredrogn på toppen! Marvpibe ben var til braiseret kalveskank i mørk Mjød og var en del af to slags kød til hovedretten.
En anden succes var de let brændte gulerødder i forskellige farver, der blev anrettet rustikt. Det så virkelig flot ud og smagte godt.

Hvad håber du, gæsterne tager med sig fra denne oplevelse?
Jeg håber, at de har haft lige så stor fornøjelse med at spise maden, som vi har haft med at lave den. Vi ønsker altid at imponere vores gæster med en gastronomisk oplevelse, der matcher niveauet på gode restauranter, uanset arrangementets størrelse og hvilke gæster, der kommer. 
Hvad har tilbagemeldingerne været?
Vi har kun modtaget positiv feedback, og atmosfæren under arrangementet var som i Valhalla - fyldt med liv og glæde. De tilbagemeldinger, vi har fået indtil videre, har været yderst positive, så vi er meget tilfredse med det arrangement, vi leverede i Øksnehallen. 
 

Bæredygtige og vegetariske retter skræddersyet til et stort event

Vi har haft fornøjelsen af at arbejde med UIA World Congress of Architects 2023 om en stor kongres i Øksnehallen med temaet "Sustainable Futures – Leave No One Behind"

I DGI Byen arbejder vi kontinuerligt på at motivere til en sundere hverdag for de gæster, der besøger alle vores faciliteter. Derfor var det et lykketræf at få en opgave fra en international kunde, der ønskede sig en vegetarisk og bæredygtig festmenu, som kunne vise gæsterne at selv uden kød på menuen, kan man stadig få en smagfuld og inspirerende middag med masser af sunde proteiner og smukke anretninger.

En anden spændende udfordring vi fik var, at finde løsninger der kunne minimere spild under eventet og bringe CO2-aftrykket til et minimum ved at genbruge så meget som muligt. Borddekorationerne var f.eks nøje udvalgt, og for at begrænse spildet blev det i stedet for klassikse blomster til smukke urter i genbrugspapir, som selvfølgelig blev genanvendt i vores køkken efter arrangementet. 

Menuen
For vores kunde CAP Partners, som var kongressens PCO, har maden topprioritet hos stort set alle virksomheder de arbejder med. Det forventes mere end før, at der er taget stilling til bæredygtighed, og især de kødfrie menuer trækker opmærksomhed under planlægningen. 
Vores super stærke Innovationslab tog udfordringen op, og med tomaten i fokus udviklede vi sammen med kunden en menu som bl.a. bød på forretteer som braiseret stilktomat, dildsyltet grøn tomat, salsa-fresca på grønne tomater, tørret tomat, samt geleret tomat coulis. Udover at være det smukkeste skue var det fantastisk smagfuld oplevelse.

I DGI Byens konferencekøkken tester vi hver dag nye retter, og vores konference menuer er med tiden blevet til et sandt overflod af grønne og energigivende frokost- og middagsserveringer.

Vil du vide mere om mulighederne for en lidt grønnere menu til jeres næste event, kan du kontakte vores booking på 3329 8060 alle hverdage kl. 09-16

Festlig fejring af Pharmadanmarks første 150 år

Pharmadanmark, som er en fagforening for ledere og ansatte i life science-sektoren, havde i oktober valgt DGI Byen som venue for fejringen af deres første 150 år. Det blev til en utrolig festlig jubilæumsfest i CPH Conference, hvor der blev serveret højtbelagte hotdogs i både den ’gammeldags’ stil, men også med kylling og i vegetarudgaver til de sultne foreningsfolk. Tørsten blev bl.a. slukket med øl fra Amager Bryghus, som var specialbryggede til Pharmadanmark.

Det store, nyrenoverede foyer-område i konferencecenteret summede af liv og glade dage, og mens sulten og tørsten blev slukket, fik de fremmødte fik bl.a. en hilsen fra sundhedsministeren, før komikeren Lasse Rimmer sluttede aftenen med en række velplacerede jokes.

Kunne I tænke jer, at høre mere om et skræddersyet event som dette, så tag endelig fat i os på  T: 3329 8060.

Nye hotelsuiter til internatophold

For også at gøre det endnu mere attraktivt at overnatte i forbindelse med fx konferencer og møder, er vi i færd med at lægge sidste hånd på to flotte og nye suiter på toppen af vores CPH Hotel.
Beliggende et stenkast fra Hovedbanegården og omgivet af Københavns bedste seværdigheder, tilbyder de nye suiter ekstra meget plads og en fantastisk udsigt over Vesterbro og København K.

Vi glæder os til at slå dørene op for helt nyistandsatte Juniorsuite og Mastersuite på hotellets øverste etage, som kombinerer luksus, komfort og sundhed, og er en særlig tilføjelse til DGI Byens hoteltilbud.
Hver detalje, fra møbler til egne træningsgimmicks i suiten, er nøje udvalgt og specialdesignet for at sikre den højeste komfortstandard.

Alle gæster på CPH Hotel, og dermed også i de nye suiter, har samtidig gratis adgang til bl.a. vores flotte, nyrenoverede Vandkulturhus samt en række andre faciliteter i DGI Byen. Hold øje med vores hjemmeside hvor vi snart kommer med en åbningsdato og mange flere flotte billeder!

Opskrift til varm vegansk chokolade

En varm chokolade (vegansk)
Glæd dig til en varm, fløjlsblød, sød og krydret kop chokolade! Især dejlig at varme sig ved om vinteren, men den fungerer også resten af året!

Ingredienser til en stor kop:
360 ml usødet sojamælk (eller anden plantebaseret mælk)
50 g hakket mørk chokolade (husk du også kan vælge chokolade uden mælk)
13 g (hollandsk) kakaopulver
14 g sukker
6 g frisk ingefær i skiver
3 kanelstænger
6 knuste kardemommefrø
4 hele kryddernelliker
1 knivspids cayennepeber (valgfrit)


Valgfrie toppings
Kanelstang som rørepind
Chokoladespåner - revet på rivejern
(Vegansk) flødeskum

Tilberedning:
Tilføj alle ingredienserne i en gryde ved mellem til høj varme, indtil det simrer og rør rundt for at undgå, at det brænder på.
Når det er varmt, hældes indholdet i en sigte og serveres i dine yndlingskrus!

TIP til en værtindgave!
Tilbered de tørre ingredienser og kom dem i en lille pose med et flot bånd. Tilføj en seddel med opskriften og serveringsforslag på.