Hjem
Landhold

Udstillinger i DGI Byen

Kontaktinformation

Mail:
kultur@dgi-byen.dk

Øksnehallen har siden 1996 været et af Københavns mest ikoniske og centrale udstillingssteder.

Allerede ved hovedindgangen finder du den første af vores fotoudstillinger, der elegant sætter fokus på bevægelse og bæredygtighed. Vores fotoudstilling med vand som tema, finder du ikke overraskende ved Vandkulturhuset. Vores samarbejdspartner Fotografisk Center har til huse i Bygning 55, Staldgade 16, hvor de hele året afholder banebrydende udstillinger og kunstneriske events.

I Øksnehallen præsenterer DGI Byen hver sommer vores store, årlige udstilling , der kurateres og afvikles af DGI Byens eget team.

Vi er altid interesserede i at sætte nye kulturelle og kunstneriske strømninger på dagsorden, og opfordrer derfor til dialog om kunstens rolle i DGI Byen og samfundet generelt. Har du forslag til den næste fotoudstilling, sommerudstillingen i Øksnehallen eller noget helt tredje, er du altid velkommen til at kontakte os . Vi glæder os til at høre fra dig. 

Kom forbi DGI Byens foyer hvor du kan opleve billeder fra udviklingsprojektet, der tilbyder Mbetes ungdom et trygt og stimulerende fodboldmiljø. Læs mere om projektet her

Vi har taget en snak med projektleder og stifter, Buster Emil Kirchner: 

Hvad er motivationen bag udstillingen

Buster: Vi håber med udstillingen at skildre nuancere i den skillevej, ungdommen i det nordlige del af Zambia står overfor. Her bliver fodbold et frirum for en dagligdag, hvor vores spillere - forståeligt nok - bekymrer sig over, hvad fremtiden bringer. Uddannelse er dyrt og besværligt. Vil mine forældre satse på mig? Hvordan skaffer vi pengene? Ungdomsarbejdsløsheden er tårnhøj. Hvordan finder jeg job? Og skal jeg lytte til mine forældre med deres traditionelle værdier og religiøse ritualer, eller skal jeg lade mig inspirere af de sociale medier og det hippe, urbane miljø, der findes i de zambiske storbyer? 

Hvordan var oplevelsen dernede?

Buster: Mine oplevelser i Zambia strækker sig over en fire-årig lang periode med syv besøg af i alt to års varighed. Det er derfor svært at opsummere i et interviewformat som dette, men det er interessant, hvordan man ændrer sit syn på den samme lokale kontekst, som tiden går. I starten så jeg kun skønheden i det fremmede: bongotrommer, smilende børn, bare tæer og store mangotræer. Sådan er det stadig efter fire år (nu er jeg jo ikke en gammel mand, men fire år kan sagtens føles som 40), men nu har jeg fået øjnene op for den anden side af medaljen: Korruptionen, usikkerheden og de usunde strukturer i samfundet.

Hvad har du lært?

Buster: At mennesker grundlæggende er meget ens, og at man kan komme langt med tolerence og tålmodighed. 

Hvorfor folk skal komme ind og se udstillingen

Buster: Det skal de gøre, fordi vores fotografiske fortælling er anderledes end den stereotypiske fortælling, som hersker i danske medier, hvor afrikanerne gøres til ofre, som Vesten skal redde. Her spilles på pathos-portrætter af grædende børn og fattige kår. Vi vil noget lidt andet. Vores spillere skal ikke reddes, og vi vil ikke hjælpe dem, men støtte dem, til at kunne hjælpe sig selv. 
 

Permanent kunst i DGI Byen

Form og bevægelse - skulpturer af billedhugger Keld Moseholm

DGI Byens gæster har siden 2006 kunnet gå på opdagelse i billedhugger Keld Moseholms både naturalistiske og sjove skulpturer af små buttede mænd og kvinder, der fanger øjet rundt omkring i DGI Byen . Værkerne skildrer mennesket med stor humor og indsigt i tilværelsen og dens til tider svære balancekunst.
Moseholms værker er kendte og elskede for deres ligefremme og dog finurlige udtryk, som ofte overrasker ved den særlige facon, de forener humor, alvor og enkelhed med det irrationelle.
Moseholm arbejder med overflade, rytme, bevægelse og balancen mellem tyngde og lethed og hans runde mænd og kvinder får os ofte til at trække på smilebåndet.

Keld Moseholm fortæller om sine tanker med skulpturerne:

’’Jeg vil gerne i dialog med mine omgivelser, og jeg vil gerne give de mange mennesker, der besøger DGI Byen en anderledes oplevelse af gårdrummet og haven. Hver skulptur er en fortælling om bevægelse, balance og ro’’

Keld Moseholm er født i 1936 og debuterede som kunstner i 1961. Han er udstillet på flere museer og har også lavet en lang række udsmykninger i både udlandet og Danmark.
Læs mere her .